top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תHadar Peled

ככל שהרוח תנשב, כך אעוף גבוה יותר

עודכן: 24 בספט׳ 2020



“The harder you blow, the higher I'll go” Dr. Maria Montessori


"ככל שתנשוף חזק יותר, כך אעוף גבוה יותר". יש משפטים שכשאינם נאמרים בהקשר הנכון מאבדים מכוחם. 

ד"ר מונטסורי ידועה באימרותיה מעוררות ההשראה. המשפט לעיל נאמר על ידה מספר רב של פעמים בהיותה אישה פורצת דרך בלימודי הרפואה אי אז בשלהי המאה ה 19. כשהקניטו אותה חבריה לספסל הלימודים הם נהגו לשרוק לה כדי להביך אותה, רצו להחליש את רוחה. התגובה שלה הייתה זהה: 

The harder you blow, the higher I'll go. 

ככל שתקניטו אותי יותר, ככל שתקשו עליי, אני אמצא את הדרכים להצליח יותר.

אז מה לסטודנטית לרפואה מלפני למעלה ממאה שנים ולימינו אנו? הימים שלנו מביאים איתם אתגרים וקשיים רבים, אך אם ניקח את מילותיה של מונטסורי, ככל שייקשו עלינו, כך נוכל לקושי, כך נמצא את הדרכים למצוא מזור ופתרונות ולמעשה נצמח מן הקושי.

מונטסורי חייתה בתקופות של משברים גדולים, בין השאר: מלחמת העולם הראשונה, השפעת הספרדית ומלחמת העולם השניה. היא חייתה במדינות שונות, אפילו ביבשות שונות ועברה משברים לאומיים ואישיים כאחד. מכל אחד מהקשיים היא צמחה, לקחה את החוזקות שלה, את הידע שצברה והפכה את העולם לטוב יותר.

אז בימים מאתגרים, ימים של משבר אני פונה ללמוד מד"ר מונטסורי למודת הניסיון.


בעוד מלחמת האזרחים משתוללת בספרד, במהלך שילטונו של מוסוליני באיטליה, שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה בוחרת מונטסורי לשאת נאום יחד עם בנה, מריו בדבר החינוך לשלום בקונגרס המונטסורי השישי שהתקיים בקופנהגן. בדבריהם הם אינם מתייחסים רק לשלום שהוא היפוכה של המלחמה. הם מדברים על הצורך בשלום ובדאגה שלנו לעצמנו ולסביבתנו. הם מבקשים מאיתנו לזכור זאת לא רק בשעות המשבר והמלחמה אלא גם בימי רגיעה. מריה ומריו מונטסורי האמינו כי דרך החינוך לשלום (שוב, לא רק כהיפך של המלחמה) ניתן להתגבר על הבעיות הפוליטיות הסבוכות שהתקיימו בעולם באותה העת. 


כשאתה בעיצומו של משבר, קשה מאוד לחשוב על סופו. כשאתה בעיצומו של משבר, קשה מאוד לחשוב על הסביבה שלנו ועל שלום ושלווה. אולם ד"ר מונטסורי לימדה אותנו שדווקא בעיתות משבר עלינו להתבונן החוצה אל סביבתנו וגם אל עצמנו פנימה. כשאתה בעיצומו של משבר נראה כי כל העולם סובב סביבך; אולם ההיסטוריה שלנו מלאה משברים שמכולם יצאה האנושות ומרובם אף יצאה מחוזקת יותר.


משברים גדולים היו לפני תקופתה של ד"ר מונטסורי וגם אחריה. מלחמות שיצרו האנשים ואסונות טבע (שלחלקם גם כן האנושות אחראית בשל אי השמירה על הכדור) נוראיים. גם במדינתנו הקטנה והצעירה ידענו משברים גדולים: מהפרעות טרום הקמת המדינה, אל קרבות תש"ח, המצור על ירושלים, מלחמות ישראל השונות וגם משברים מדיניים ופנימיים כמו השבר הגדול שנקרע בתוכינו בליל הארבעה בנובמבר 1995, כשהיה נדמה שהעולם עצר מלכת.


לכל מי שהתעורר הבוקר במדינת ישראל, השנה היא 2020 ומכאן ניתן להסיק כי העולם לא עצר מלכת באף אחד מהמשברים שפקדו אותנו גדולים ככל שיהיו. גם המשבר הנוכחי, גדול ככל שיהיה לא יעצור את העולם מלכת ואנו נמשיך גם אחריו.


ויקטור פראנקל, בספרו "האדם מחפש משמעות" כתב כי "אין לך דבר בעולם שעשוי לעזור לאדם להתגבר אף על הגרוע מכל, כמו הידיעה שיש פשר לחייו." המצב בו אנו נמצאים הוא לא מצב פשוט. חוסר הוודאות וחוסר הביטחון כמו גם היעדר שיגרה משפיעים על כל אחד מאיתנו. שפע המידע המאומת והשקרי מציף אותנו ולעיתים קשה להכיל את הגודש בידיעות. בימים אלו כדאי להרים את המבט אל הסביבה שלנו, לזכור את הדברים החשובים באמת שממלאים את חיינו במשמעות. למצוא את ההזדמנות שהמשבר האחרון מזמן לנו. בעיתות משבר, כל אחד מוצא את הכוחות ממקום אחר. 


בסיומה של התקופה נרים את הראש ונראה את הסימנים שהשאירה בנו התקופה, כמו החריצים שנשארו באדמה שלאחר הגשם, לאחר המבול. אחרי המבול ננשום את האוויר הטרי ונסתכל על עצמנו. על איך בחרנו להיות בזמן המשבר, האם הושטנו יד? על הדברים החשובים באמת שאולי נראים שונים עכשיו וייראו אחרת לגמרי לאחר שהכל יחלוף. כמה זמן יקח לנו לשכוח את הימים הללו? לחזור לשגרה המבורכת? האם נדע לנצור את הרגעים הללו של הפחד? של אי הוודאות? שבה כל יציאה מהבית אינה מובנית מאליה? מה נוכל לקחת מהימים הללו כדי לדאוג לימים שעוד יבואו, ימי הפוסט-קורונה?


מריה מונטסורי ידעה להרים את מבטה גם בשעות משבר. ד"ר מונטסורי תיצפתה על הסביבה וחקרה אותה כדרך חיים. מתוך הקושי היא המציאה המצאות שהשפיעו על מאות אלפי ילדים. מתוך הקושי אנו מוצאים את היצירתיות שבנו לפתח המצאות ולהיטיב עם עולמנו. המדינה שלנו מלאה בדוגמאות על המצאות שנולדו מתוך מצוקה, מתוך קושי. אל לנו לחשוש מן האתגר, עלינו לחבק אותו ולמצוא את השלום שבתוכנו ובסביבתנו. לזכור כי האתגר הבא עוד לפנינו ועלינו להיות חזקים מבפנים על מנת לזכור שאנו יכולים לאתגר. ככל שהרוח תנשב חזק יותר, אנו נעוף גבוה יותר. פעם זו הייתה השריקה שניסתה להחליש את רוחה של מונטסורי, לנו יש קורונה. זה לא יחליש אותנו, תשמעו למונטסורי, בכל זאת מילה של רופאה.



27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page