top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תHadar Peled

אושפיזין


"אם בשער יש אורח שנחת מעבר ים מה נציע לאורח בבואו משם"? נעמי שמר

רגע לפני שמגיע חג הסוכות, מסתכלים אל השמיים מחפשים כוכבים, אילו אורחים נוכל לזמן לעצמינו בכל אחד מימות החג? בימים אלו אשר מצווים אנו להישאר איש איש בביתו ובחיק משפחתו אני רוצה להציע אורחים אחרים. אני אישה של מילים, אוהבת ציטוטים, אוהבת שירים. גדלתי בבית שבו לא באים להתארח בידיים ריקות. תמיד מביאים משהו. אז האורחים שלנו בחג הזה מביאים איתם חוכמה וניסיון והרבה ערכים. אני מקווה שהם יישארו בקירבנו גם אחרי החג. לכל אחד משבעת ימי חג הסוכות יש אורח מיוחד: ציטוט שמאחוריו אחד מהערכים המונטסורים.


יום שישי 2.10.20, ערב חג סוכות: מטרת החינוך – העזרה לחיים עצמם

"יש לכבד את האנושיות המתגלה במלוא תפארתה האינטלקטואלית בעידן המתוק והרך של הילדות, כפי שמכבדים דת. ממש כמו שהשמש המופיעה עם שחר או הפרח שרק הנץ לפרוח. חינוך לא יכול להיות יעיל אלא אם הוא העוזר לילד לפתוח את עצמו לחיים" (מריה מונטסורי, הגילוי של הילד, עמ' 52)


יום שבת 3.10.20: עצמאות

"הפילוסופיה הזו מלמדת אותנו לעולם לא לתת יותר עזרה ממה שנחוץ בהחלט. יש לאפשר לילד שרוצה ללמוד ללכת פשוט להתנסות, כי מה שמחזק את ההתפתחות הוא התירגול, וגם לאחר שהמיומנות או הכוח הושגו, יש צורך בתירגול נוסף...מעשיו של הילד הם אלו המלווים אותו בדרכו אל העצמאות" (מריה מונטסורי, המוח הסופג, עמ' 155)

יום ראשון 4.10.20: חירות

"לילד יש חוקים פנימיים המלווים אותו בצמיחתו, אם אנו רוצים לעזור לו לגדול, עלינו לעקוב אחר הילד ולא לכפות את החוקים שלנו עליו." (מריה מונטסורי, חינוך לעולם החדש, עמ' 59)

יום שני 5.10.20: תפקיד המבוגר

"כאשר אנו צופים בילד בסביבה שמתאימה לו ומעוררת בו תגובה, אנו רואים כי הוא עובד בעצמו ומתוך השתפרות במיומנויות שלו בעצמו. הדרך הנכונה לא נראית רק באמצעות החפצים שהוא מרים אלא גם ביכולות שלו לזהות את הטעויות שלו באמצעות החפצים הללו. ומה עלינו לעשות? כלום.

עלינו להשקיע את המאמצים שלנו בלתת לילד את הדברים להם הוא זקוק. עלינו לקחת את עצמנו ולאפשר לנו לצפות "מהקווים", מהצד. לעקוב אחריו ממרחק. לא להלאות אותו עם ההתערבויות שלנו וגם לא עם התעלמות שלנו. הוא תמיד יהיה שליו ומרוצה אם יהיה עסוק במשהו שחשוב עבורו. (מריה מונטסורי, הילד במשפחה עמ' 44-45)

יום שלישי 6.10.30: הסביבה

"וזה מובן מאליו שעלינו להכין את הסביבה היפיפייה ביותר. 'הטוב ביותר לקטנים ביותר' היה המוטו של ד"ר מונטסורי" (אדווין. מ. סטנדניג, מריה מונטסורי, חייה ועבודת, עמ' 268)

יום רביעי 7.10.20: שלבי התפתחות

"גיליתי שבהתפתחות, הילד עובר דרך שלבים שונים, ובכל שלב יש לילד צרכים ייחודיים. המאפיינים של כל שלב התפתחותי הם כה שונים אחד מהשני, עד שפסיכולוגים מסויימים מתארים כל שלב כ'לידה מחדש'" (מריה מונטסורי, ההרצאה הראשונה, פרוגיה, איטליה, 1950)

יום חמישי 8.10.20: חושים

החינוך המשתמש בחושים, מתכוון לתפיסה מדוייקת של כל הפרטים השונים, את התכונות השונות של החומרים ולכן הוא הבסיס להתבוננות בדברים ובדרך שבה אנו תופסים תופעות שונות לתחושתנו. מעבר לכך החינוך החושי מסייע לנו לקבל את המידע מהעולם החיצון והוא המזין את הדימיון" (מריה מונטסורי, גישת מונטסורי למתקדמים, חלק 1 עמ' 191)

יום שישי 9.10.20: חינוך לשלום

"הזמנים השתנו והמדע התקדם מאוד וכך גם העבודה שלנו, והעקרונות שלנו התקבלו ויחד איתם אנו משוכנעים כי האנושות יכולה לשאוף לפיתרון בעיותיה, שבינהן הדחופות ביותר הם אלה של שלום ואחדות. רק על ידי הפניית תשומת ליבה של האנושות והאנרגיות לגילוי הילד ולפיתוח הפוטנציאל הגדול של האישיות האנושית במהלך היווצרותה."

הזמנים אכן השתנו...גם המדע התקדם... מה לא השתנה? הצורך שלנו באחדות והידיעה כי התקווה שלנו טמונה בחינוך הדור הבא... מי יתן והאושפיזין שלנו יתארחו בסוכת השלום שבה יתארחו כל הילדים כולם. חג שמח!


178 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page